Verslagen

Persbericht uitgestuurd 12 november 2020


PELLENBERG KOP VAN JUT INZAKE VERKEERSCONCENTRATIE

Ruim een jaar geleden klopte “Hart voor Pellenberg” aan bij de gemeente Lubbeek met de petitie “Neen aan de concentratie van verkeer door Pellenberg”. Sindsdien is er nauwelijks iets veranderd aan de verkeersleefbaarheid in Pellenberg. Nu de Ganzendries/Pellenbergstraat weer open gaat, is er actie vereist. Er is dringend nood aan een duurzame oplossing via afspraken op intergemeentelijk niveau, aan aanpassing van de weginfrastructuur en handhaving van de regelgeving.

De petitie werd ondertekend door 900 mensen die langsheen Plein-Kapelstraat-Ganzendries-Pellenbergstraat wonen. Aan de gemeente Lubbeek werd toen gevraagd om daadkrachtig op te treden via alle bestuurlijke niveaus om de concentratie van het verkeer in Pellenberg tegen te gaan en de nodige acties te nemen om de veiligheid van alle bewoners en weggebruikers te garanderen. Pellenberg zit namelijk gekneld tussen de maatregelen van de buurgemeenten. De vaststelling dat Bierbeek en Leuven door allerlei ingrepen verkeer bannen, veroorzaakt een concentratie van het doorgaand verkeer in Pellenberg.  Een dorp met onaangepaste infrastructuur waar door gebrekkige handhaving van snelheid en controle op doorgaand zwaar vervoer (+ 3,5ton), de verkeersleefbaarheid zwaar onder druk staat. 

Positief is dat de voorbije maanden de Ganzendries omwille van Aquafinwerken werd afgesloten en heraangelegd, wat het lang verwachte fietspad opleverde. Ook werd de beslissing om ANPR camera’s te plaatsen in de Panoramalaan voor onbepaalde tijd opgeheven door Bierbeek, onder druk van Hart voor Pellenberg en buurgemeentes Leuven en Lubbeek. Hierdoor blijft Pellenberg alvast voorlopig gespaard van een nog grotere verkeerstoename.

De gemeente Lubbeek heeft echter gedurende meer dan een jaar niets gedaan om de concentratie van het verkeer in het dorp van Pellenberg tegen te gaan. Het gevaar dreigt dat na de heropening van de Ganzendries (voorzien half november), het verkeer langsheen Plein-Kapelstraat-Ganzendries-Pellenbergstraat en dus in het dorpscentrum exponentieel zal toenemen. Van een spreiding over de verschillende verbindingswegen is immers geen sprake. 

Voorlopig heeft de gemeente Lubbeek geen duidelijke mobiliteitsvisie. Ook is het onduidelijk hoe het gesteld is met de onderhandelingen hieromtrent met de buurgemeenten. De verkeersconcentratie creëert een onveilige verkeerssituatie voor de inwoners en weggebruikers wat  de leefbaarheid in Pellenberg aantast. 

Hart voor Pellenberg verwacht van het gemeentebestuur een switch van passief ondergaan naar proactief opkomen voor Pellenberg om de problemen op het vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid het hoofd te bieden. Concreet vragen we een duurzame oplossing voor de verkeersleefbaarheid in Pellenberg via: 

  • afspraken rond spreiding van verkeer op intergemeentelijk niveau; 
  • aanpassing van de weginfrastructuur;
  • en handhaving van de regels.

Meer details zie www.hartvoorpellenberg.be. Bij dit alles verwachten we inspraak van Hart voor Pellenberg en de inwoners van Pellenberg. 


-------------------------------------------------------------------------------------------------




Overleg met burgemeester en schepenen op 9 november 2020

Hieronder de tekst die we gehanteerd hebben tijdens dit overleg.


Ruim een jaar geleden klopte Hart voor Pellenberg bij de gemeente Lubbeek aan met de petitie ‘Neen aan de concentratie van verkeer door Pellenberg’. We vroegen toen:

  • Krachtdadig weerwerk op alle bestuurlijke niveaus om de concentratie van verkeer door Pellenberg tegen te gaan
  • Acties op korte en middellange termijn rond verkeersveiligheid EN verkeersleefbaarheid in Pellenberg, en effectieve maatregelen voor de veiligheid van alle weggebruikers en bewoners.

Pellenberg gekneld tussen de maatregelen van de buurgemeenten

VASTSTELLINGEN:

      • Andere gemeenten (Bierbeek, Leuven) bannen verkeer door de dorpskernen door eenrichtingsstraten, zone 30, wegversmallingen, ANPR-camera’s, ‘slimme knippen’, etc.
      • Ook gemeente Lubbeek zelf bant verkeer uit dorpskern Lubbeek (bv. Dorpsstraat). 
      • Gevolg is dat er meer verkeer door Pellenberg dorp komt. 
        • De as Plein-Kapelstraat-Ganzendries-Pellenbergstraat is de meest toegankelijke as om van de Diestsesteenweg (Staatsbaan) naar de Tiensesteenweg door te steken en omgekeerd.
        • Anderzijds ook het verkeer dat via de Fonteinstraat en Lostraat naar de as Lange Lostraat – Rozenweg gaat.


VRAGEN:

      • Intergemeentelijk overleg: 
        • Stand van zaken? 
        • Doelstellingen? 
        • Rol provincie?
        • Mogelijke betrokkenheid/input/informatie aan Hart voor Pellenberg?
        • Houding/standpunt naar buurgemeenten? 
          • Vraag HvP: spreiding verkeer.
          • Vraag HvP: rekening houden met verbeterpunten nieuw aangelegde weg Tiensesteenweg/Pellenbergstraat grondgebied Lubbeek.

Erbarmelijke situatie qua verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid

VASTSTELLINGEN:

      • Onveilige/onduidelijke situaties voor fietsers en voetgangers:
        • Onaangepaste snelheid gemotoriseerd vervoer.
        • Ontbreken van signalisatie en onduidelijke/inconsistente signalisatie op fiets- en voetpaden.
          • Suggestie: fietssuggestiestroken op Plein, …
          • Suggestie: harmoniseren alle signalisatie op fiets- en voetpaden over de hele as Plein-Kapelstraat-Ganzendries
          • Etc.
        • Slechte staat fiets- en voetpaden: oneffen, overgroeid, smal, hoge afboording, etc.
        • Op de Lostraat onvoldoende afscheiding tussen wegdek en fietspad (bv stuk tussen Meistraat en Lange Lostraat)
        • Op sommige plaatsen is de straat te smal wanneer er langs weerskanten een bus/vrachtwagen passeert, waardoor er op het fiets-/voetpad gereden wordt.
        • Grachten naast voetpaden onderhouden zodat deze duidelijk zichtbaar zijn (bv voor jonge fietsers).
        • Ontbreken van fietspaden op sommige plaatsen.
        • Gevaarlijke, scherpe bocht op Plein.
          • suggestie: smileyborden plaatsen, eventueel wegversmalling voor bocht
        • Gevaarlijke oversteekplaatsen (kruispunten Lostraat/Meistraat/Slijkstraat, Ganzendries/Varenbergstraat, Ganzendries/Lostraat/Kortebergstraat/Kapelstraat, Kapelstraat/Fonteinstraat, Kapelstraat/Molenstraat/Bollenberg/Plein).
          • Suggestie: verkeersremmende wegmarkeringen, zoals zebrapaden en fietsoversteekplaatsen (met straatverlichting), gevaardriehoeken, aanduiding zone 30/50, etc. 
      • Door ontrading van verkeer in de buurgemeenten, slikt Pellenberg erg veel doorgaand verkeer:
        • Onveilig voor zwakke weggebruikers.
        • Geluidsoverlast.
        • Fijn stof (cf. Curieuzeneuzen).
        • Suggestie: spreiding van het verkeer over de verschillende gemeenten en assen
      • Bovenlokaal vrachtverkeer 3,5t+ rijdt nog steeds door dorpskern Pellenberg en lokaal vrachtverkeer wordt eveneens aangemoedigd om via Pellenberg te rijden:
        • Voorsignalisatie op Staatsbaan onduidelijk:
          • Komende van Kessel-Lo slecht zichtbaar door overhangende takken.
          • De verkeersborden zijn klein en slecht zichtbaar.
        • Geen handhaving.
      • Snelheid auto’s en vrachtverkeer is onaangepast:
        • Gevaarlijk voor zwakke weggebruiker.
        • Te weinig handhaving + niet op de juiste tijdstippen en plaatsen.
        • Het is essentieel dat de ingevoerde regels gehandhaafd worden en dit evenredig in alle deelgemeenten.
      • Geluidsoverlast verkeer:
        • Ganzendries: Betonnen keermuren: de beplanting die hiervoor staat is weggehaald, waardoor het geluid van het verkeer weerkaatst en overlast geeft aan de bewoners aan de overkant.
        • Kapelstraat: geluidsoverlast voor bewoners blijft bestaan door ingezakte voegen, niveauverschillen, verzakkingen.
        • Lostraat: wegdek: verkeer hoor je aankomen vanaf kruispunt Lange Lostraat

VRAGEN:

      • Heeft gemeente Lubbeek een toekomstvisie om de verkeersleefbaarheid en –veiligheid te verbeteren in Pellenberg alsook om het verkeer over de omliggende gemeenten te spreiden?
        • Kan hieromtrent een mobiliteitsstudie gebeuren (zowel as Plein-Kapelstraat-Ganzendries-Pellenbergstraat én Fonteinstraat-Lostraat)?
        • Meerjarenplan: fietspaden Bollenberg en herstellingen Lostraat in planning opgenomen. Wijzigingen meerjarenplan mogelijk?
      • Indien de plannen voor een herlocalisatie van de school plaatsvinden, wat gebeurt er dan met de resultaten van de uitgevoerde mobiliteitsstudie van de dorpskern van Pellenberg? 
      • Wat is de gemeente Lubbeek van plan met de data van de recent aangekochte Telramen? Wordt deze systematisch opgevolgd en is hier begeleiding bij van Telraam?
      • Kan Hart voor Pellenberg samen met de andere bewoners van Pellenberg geraadpleegd worden via een participatieproces bij beslissingen over de verkeersveiligheid en –leefbaarheid in Pellenberg?

Speerpunten

    • Visie van het bestuur van Lubbeek betreffende Pellenberg
      • Wat is de mobiliteitsvisie van ons gemeentebestuur ?
      • In welke mate wordt die visie ook gebruikt als basis voor de onderhandelingen met de buurgemeenten en naar de hogere overheden?
    • Leefbaarheid en veiligheid

    De verkeersconcentratie door Pellenberg is een groot pijnpunt en er is onvoldoende gedaan op vlak van leefbaarheid en veiligheid. Bepaalde punten blijven heel gevaarlijk, zeker voor kinderen.  Zowel te voet als met de fiets. 

      • Van reactiviteit naar proactiviteit

    Hart voor Pellenberg verwacht van het bestuur een switch van reactiviteit naar proactiviteit wat betreft de Pellenbergse problematiek op vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid en leefbaarheid.








    Verslag 17 februari 2020


    Stand van zaken

    Philippe geeft voor Simon een overzicht van de voorbije initiatieven van Hart voor Pellenberg.

    Telramen

    Dossier zou deze avond op college komen.
    Er is sprake van een subsidiesysteem voor particulieren. Dit betekent dat de gemeente ten gronde geen beleid inzake locatie gaat voeren. De telramen kunnen dus niet gericht ingezet worden aangezien iedereen zelf beslist om er één te kopen.


    Vragen aan GB:

    • Resultaat aankoop?
    • Beleidsvisie inzet telramen?

     

    Fietsersbond Lubbeek

    Bestaan ongeveer 1 jaar.

    Hebben een FB-pagina.

    Inventarisatie van alle knelpunten – voorlopig alleen Lubbeek maar willen dit uitbreiden naar alle deelgemeenten. Daarom zou het wenselijk zijn dat er wat meer mensen van Pellenberg participeren.
    Kan dit via meldingsformulier website gebeuren?

    Er komt ook een Fietsactie in Pellenberg op 22/4. De voorbereidende vergadering met de school is gepland op 2/3.

    Vragen vanwege FB:

    • Vertegenwoordiger van HvP?
    • Medewerking inventarisatie knelpunten
    • Fietsactie

     

    Intergemeentelijk overleg:

    We beschikken nog steeds niet over een verslag van de bijeenkomst 2 en 3.

    Via de pers werd vernomen dat het overleg opgeblazen is.  Kessel-Lo blijft niet bij de pakken zitten en gaat initiatief nemen. Er zijn reeds tal van meetkabels op de wegen in Kessel-Lo aangebracht. Ook Bierbeek blijft alert en zal de eerste de beste gelegenheid te baat nemen om initiatief te nemen.

    Vragen aan GB:

    • Verslagen
    • Initiatieven Lubbeek

    Meerjarenplan

    Realisatie zeer moeilijk indien project niet opgenomen is in de MJP.
    Fietspaden die opgenomen zijn:

    • Bollenberg
    • Ganzendries
    • Herstellingen Lo-straat (zoals al vele jaren….)

     

    Mogelijke voorstellen vanuit HvP:

    Normaliter dient er eindelijk eens door een specialist mobiliteit een grondige mobiliteitsstudie te gebeuren van de verkeerssituatie in Pellenberg en het sluipverkeer tussen de Diestse-en Tiensesteenweg.
    Een actiegroep zoals ‘Hart voor Pellenberg’ heeft niet als taak om de oplossingen aan te bieden. Dit moet de gemeente doen al dan niet door experten in te schakelen. Hart voor Pellenberg wil wel betrokken zijn en  op de hoogte gehouden worden. Hierbij dient rekening gehouden te worden met wat haalbaar is ipv louter iets voor te stellen om discussie te beëindigen (vb.tunnel?).  Elk voorstel dient in overleg met de bewoners en/of Hart voor Pellenberg geformuleerd te worden (participatieproces).

    Spreiden is de boodschap want het verkeer zal niet minderen.
    Kan het invoeren van een systeem met doordacht eenrichtingsverkeer in bepaalde straten een oplossing zijn (Kappelstraat, Ganzendries, Panoramalaan, Fonteinstraat,…)?

     

    In afwachting dienen er kleinschalige zaken voorgesteld te worden om de leefbaarheid te vergroten:

    1. Wegmarkeringen om verkeer te vertragen
      • Zebrapaden vb. tussen bepaalde bushaltes, vb. punten waar men zeer snel rijdt
      • Gevaardriehoeken op wegdek aan de straten met voorrang
      • Zone 30 in de dorpskern + op wegdek aanduidingen

    2. Controles om verkeer te vertragen en te ontmoedigen, sluipverkeer tegen te gaan
      • Discretere dynamische snelheidscontroles op juiste uren van de dag en die van plaats wisselen
      • Controles op zwaar verkeer
      • Controles op ‘plaatselijk verkeer’ (alleen borden zetten helpt niet)
      • Eenrichtingsverkeer?


    Planning Overleg

    1. Politiek niveau met Tania Roskams (Kan Jan afspraak maken?)
      • 2de helft maart
      • korte en lange termijn beleidsvisie expert
      • IGS + telramen + kleine ingrepen
      • wie? Ifv datum af te spreken

    2. Ambtelijk niveau met mobiliteitsambtenaar
      • na paasvakantie
      • kennismaking
      • korte en lange termijn beleidsvisie expert
      • kleine ingrepen
      • wie?

    3. Hart voor Pellenberg
      • 1ste helft van maart (Philippe maakt Doodle)








    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    DSC_0634
    DSC_0625
    DSC_0628


    16 september zijn we jullie petitie gaan overhandigen op het Schepencollege van de gemeente Lubbeek.

    We werden ontvangen door het voltallige college en hebben bij het overhandigen de volgende boodschappen mee gegeven:

    • Bij de 921 handtekeningen die we overhandigen, zijn er 800 van bewoners van Pellenberg zelf. Allemaal personen die achter de vier actiepunten van onze petitie staan. We kunnen dus echt wel stellen dat ‘Hart voor Pellenberg’ de Pellenbergenaar vertegenwoordigt in deze.
    • We zijn blij dat onze actie snel de nodige impact heeft gehad. Enerzijds doordat de ANPR camera’s in de Panoramalaan er niet komen, maar vooral doordat er nu op een hoger niveau wordt gepraat en beslist over deze problematiek.
    • Tijdens de werken in de Ganzendries zal er overlast zijn, dat is onvermijdelijk. Maar we verwachten van het gemeentebestuur dat er op alle assen die nu extra belast worden, gewerkt wordt aan preventieve signalisatie en de nodige controle om deze overlast tot een minimum te beperken.
    • Vooral willen we dat er gewerkt wordt aan een lange termijn oplossing die de leefbaarheid en veiligheid in alle dorpskernen kan verbeteren.
      • Om dit te realiseren, is het in de eerste plaats nodig om continu de verkeersstromen te meten. Enkel wanneer we continu meten, gaan we in staat zijn om de juiste beslissingen te nemen. De beste meet-oplossing op dit moment is Telraam, dus wij vragen aan de gemeente Lubbeek om hier mee in te stappen.
      • Daarnaast is het nodig om de nodige expertise binnen te halen om de verkeersknoop ten oosten van Leuven te ontwarren. Enkel experten zijn in staat om in een dergelijk complexe materie de juiste adviezen te formuleren.

     

    Onze burgemeester heeft nogmaals bevestigd dat hij onze visie deelt, maar dat we ook bewust moeten zijn dat er geen eenvoudige oplossingen zijn.

    Voor de handhaving en controle rekent hij op een verdere invulling van het locale politie contingent, waar momenteel hard op wordt gewerkt.

    Het overleg op hoger niveau wordt nu gestart (eerste inhoudelijke vergadering op 23/9), dus daar wordt veel van verwacht.

     

    Wij danken onze burgemeester en de schepenen voor de ontvangst en voor de aandacht die zij ons hebben geschonken.

    En natuurlijk volgen we dit dossier van nabij op.

     

    Hart voor Pellenberg  




    ----------------------------------------------------------------------------------------------------


    Communicatie na onze meeting van 1 augustus 2019


    Afsluiten Panoramalaan


    De Gouverneur heeft in overleg met de gemeenten Bierbeek, Leuven en Lubbeek de volgende
    beslissingen genomen:


         - Het besluit is vernietigd om ANPR camera’s te plaatsen op de Panoramalaan en de
    Albertlaan te Korbeek-Lo en enkel vergunningshouders door te laten tijdens de spits.
         - De betrokken partijen gaan op korte termijn evalueren welke maatregelen kunnen genomen
    worden voor het kruispunt (Lostraat/Lange Lostraat/Heidebergstraat) voor de bevordering
    van de verkeersveiligheid.
         - De betrokken partijen gaan in samenspraak met de hogere overheid onderzoeken welke
    maatregelen kunnen worden genomen om een definitieve oplossing te vinden voor de
    verkeersdoorstroming tussen de Diestsesteenweg en de Tiensesteenweg.


    ‘Hart voor Pellenberg’ is blij met de genomen beslissing aangezien twee van de vier eisen in onze
    petitie ook vervat zitten in deze beslissing, namelijk het terug draaien van de beslissing en het
    escaleren van dergelijke beslissingen naar een hoger niveau.


    Betekent dit dat de missie van ‘Hart voor Pellenberg’ is gerealiseerd?

    Neen, zeker niet.


    Werken Ganzendries


    ‘Hart voor Pellenberg’ is ook blij dat eindelijk de werken zullen starten op de Ganzendries en de
    Pellenbergstraat om er een kwalitatief fietspad aan te leggen. 40 jaar geleden werd het beloofd door
    politici van toen, nu starten de werken… Nu wordt er eindelijk gewerkt aan een veilige
    fietsverbinding tussen Pellenberg en de Tiensesteenweg in Lovenjoel.


    Werken zorgen voor overlast. Dat is moeilijk om te vermijden. Wij vragen om deze overlast zo veel
    mogelijk te spreiden over alle bestaande assen. Daarnaast vragen wij om de tijdelijke
    verkeersstromen zo goed mogelijk te verdelen en te begeleiden op alle assen die beschikbaar zijn
    tijdens de werken (Gellenberg, Dorpstraat, Heide // Plein+Bollenberg, Kapelstraat, Fonteinstraat,
    Lostraat, Lange Lostraat, Panoramalaan // Rozenweg, Lange Lostraat, Panoramalaan).


    Onze vraag is om de controle tijdens de werken te verdelen over alle trajecten waar de belasting
    extra groot zal zijn. Dit zal ook het geval zijn in Pellenberg ‘Kapelstraat, Fonteinstraat, Lostraat, …’


    Verkeersveiligheid en -leefbaarheid Pellenberg


    ‘Hart voor Pellenberg’ heeft als doel om de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid in
    Pellenberg na te streven. Een eerste cruciale vereiste daarbij is het in kaart brengen van de
    verkeersstromen en de impact op deze verkeersstromen door activiteiten (bvb tijdelijke werken) of
    beslissingen (bvb plaatsing ANPR camera’s).


    Om de meting van de verkeersstromen te realiseren in Pellenberg is ‘Hart voor Pellenberg’ van plan
    een aantal meetinstrumenten te plaatsen op cruciale plaatsen in Pellenberg. We kiezen hierbij
    resoluut voor de meet oplossing ‘Telraam’ ( https://www.telraam.net/ ).

    Indien mogelijk doen we dit in samenspraak met de gemeente Lubbeek. Indien dit te lang duurt, zullen we hiervoor een crowdfunding actie starten om een zestal installaties aan te kopen.



    ----------------------------------------------------------------------------------------------------


    Verslag startvergadering 26-06-2019


    aantal aanwezigen: ca.90 personen


    Vraag 1: Wat is volgens jullie de impact van de beslissing van Bierbeek op Pellenberg?


    - meer verkeer door GANS Pellenberg.
    - bovenop een overlast die reeds bestaat tussen Diestse- en Tiensesteenweg.
    - verkeersdrukte gaat maximaal op kruispunt Korteberg - Lostraat en op de Kapelstraat en Ganzendries + toename verkeersdrukte in Kortebergstraat, de kleine herendaal en de Molenstraat en Zavelstraat.
    - Administratieve last om bezoek of werkvolk steeds te registreren of regulariseren
    - De reeds bestaande overlast, lawaai, trillingen gaat enkel nog maar toenemen.
    - Toename fijn stof, gezondheidsproblemen.
    - Meer gevaar voor de zwakke weggebruikers.
    - Iedereen gaat meer kilometers moeten doen.
    - Meer stilstaand verkeer.
    - Meer gevaar voor schoolkinderen.
    - Je kan en mag op den duur niet meer rijden waar je wil.


    Vraag 2: Welke acties zou je willen nemen of ondersteunen om ons ongenoegen kenbaar te maken naar de gemeente Bierbeek en Lubbeek?


    - Petitie voeren
    - Plein-Kapelstraat-Ganzendries afsluiten + pers uitnodigen
    - Naar infovergadering in Bierbeek gaan.
    - Spreken met buurtcomité Panoramalaan.
    - Overleg afdwingen op een hoger niveau.
    - ANPR camera uitschakelen.
    - Maand augustus zit-inn (opritten afsluiten Panoramalaan) op ludieke manier.
    - Iets in de stijl van zwarte vlaggen of speelgoed.
    - Fietsbetoging Ganzendries + Panoramalaan
    - Stille mars
    - Telraam.net


    Vraag 3: Welke oplossingen stellen jullie voor?


    -ANPR camera verwijderen.

    - Expressweg doortrekken tot Diestsesteenweg.
    - Weginfrastructuur moet in Pellenberg ingrijpend aangepakt worden: snelheidsbegrenzing, fietspaden, voetpaden en politiecontroles.
    - 1 centrale website waar alle info ivm mobiliteit en mobiliteitsbeslissingen wordt bijgehouden voor onze regio + infoblad.
    - werkgroepen opstarten en bekend maken tussen verschillende gemeenten.
    - correcte tellingen op de juiste plaatsen. Fijnstofmetingen, geluidsmetingen en densiteit van het verkeer.



    Actiepunten:


    - petitie is ondertussen opgestart. Zowel online als rondgang in de straten van Pellenberg.
    - mensen sensibiliseren om samen als 1 Pellenberg naar de infovergadering op 6 augustus in Bierbeek te gaan. (naartoe rijden via Panoramalaan)
    - Gemeente bevragen om telraam.net te implementeren in Pellenberg VOOR 1 augustus en/of dit zelf te organiseren. (kost aan verbonden ong. 85 euro per stuk)
    - Voorbereiden afsluiting van de as Plein-Kapelstraat-Ganzendries
    - Online bevraging opstellen ivm wie aan welke acties wil deelnemen.
    - Website + facebook up to date houden.


    Hart voor Pellenberg

    Voor en door mensen met een hart voor Pellenberg.



    Evenementen/acties


    Heropening Ganzendries




    Copyright. All Rights Reserved