Persbericht uitgestuurd 12 november 2020
PELLENBERG KOP VAN JUT INZAKE VERKEERSCONCENTRATIE
Ruim een jaar geleden klopte “Hart voor Pellenberg” aan bij de gemeente Lubbeek met de petitie “Neen aan de concentratie van verkeer door Pellenberg”. Sindsdien is er nauwelijks iets veranderd aan de verkeersleefbaarheid in Pellenberg. Nu de Ganzendries/Pellenbergstraat weer open gaat, is er actie vereist. Er is dringend nood aan een duurzame oplossing via afspraken op intergemeentelijk niveau, aan aanpassing van de weginfrastructuur en handhaving van de regelgeving.
De petitie werd ondertekend door 900 mensen die langsheen Plein-Kapelstraat-Ganzendries-Pellenbergstraat wonen. Aan de gemeente Lubbeek werd toen gevraagd om daadkrachtig op te treden via alle bestuurlijke niveaus om de concentratie van het verkeer in Pellenberg tegen te gaan en de nodige acties te nemen om de veiligheid van alle bewoners en weggebruikers te garanderen. Pellenberg zit namelijk gekneld tussen de maatregelen van de buurgemeenten. De vaststelling dat Bierbeek en Leuven door allerlei ingrepen verkeer bannen, veroorzaakt een concentratie van het doorgaand verkeer in Pellenberg. Een dorp met onaangepaste infrastructuur waar door gebrekkige handhaving van snelheid en controle op doorgaand zwaar vervoer (+ 3,5ton), de verkeersleefbaarheid zwaar onder druk staat.
Positief is dat de voorbije maanden de Ganzendries omwille van Aquafinwerken werd afgesloten en heraangelegd, wat het lang verwachte fietspad opleverde. Ook werd de beslissing om ANPR camera’s te plaatsen in de Panoramalaan voor onbepaalde tijd opgeheven door Bierbeek, onder druk van Hart voor Pellenberg en buurgemeentes Leuven en Lubbeek. Hierdoor blijft Pellenberg alvast voorlopig gespaard van een nog grotere verkeerstoename.
De gemeente Lubbeek heeft echter gedurende meer dan een jaar niets gedaan om de concentratie van het verkeer in het dorp van Pellenberg tegen te gaan. Het gevaar dreigt dat na de heropening van de Ganzendries (voorzien half november), het verkeer langsheen Plein-Kapelstraat-Ganzendries-Pellenbergstraat en dus in het dorpscentrum exponentieel zal toenemen. Van een spreiding over de verschillende verbindingswegen is immers geen sprake.
Voorlopig heeft de gemeente Lubbeek geen duidelijke mobiliteitsvisie. Ook is het onduidelijk hoe het gesteld is met de onderhandelingen hieromtrent met de buurgemeenten. De verkeersconcentratie creëert een onveilige verkeerssituatie voor de inwoners en weggebruikers wat de leefbaarheid in Pellenberg aantast.
Hart voor Pellenberg verwacht van het gemeentebestuur een switch van passief ondergaan naar proactief opkomen voor Pellenberg om de problemen op het vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid het hoofd te bieden. Concreet vragen we een duurzame oplossing voor de verkeersleefbaarheid in Pellenberg via:
Meer details zie www.hartvoorpellenberg.be. Bij dit alles verwachten we inspraak van Hart voor Pellenberg en de inwoners van Pellenberg.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Overleg met burgemeester en schepenen op 9 november 2020
Hieronder de tekst die we gehanteerd hebben tijdens dit overleg.
Ruim een jaar geleden klopte Hart voor Pellenberg bij de gemeente Lubbeek aan met de petitie ‘Neen aan de concentratie van verkeer door Pellenberg’. We vroegen toen:
Pellenberg gekneld tussen de maatregelen van de buurgemeenten
VASTSTELLINGEN:
VRAGEN:
Erbarmelijke situatie qua verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid
VASTSTELLINGEN:
VRAGEN:
Speerpunten
De verkeersconcentratie door Pellenberg is een groot pijnpunt en er is onvoldoende gedaan op vlak van leefbaarheid en veiligheid. Bepaalde punten blijven heel gevaarlijk, zeker voor kinderen. Zowel te voet als met de fiets.
Hart voor Pellenberg verwacht van het bestuur een switch van reactiviteit naar proactiviteit wat betreft de Pellenbergse problematiek op vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Verslag 17 februari 2020
Stand van zaken
Philippe geeft voor Simon een overzicht van de voorbije initiatieven van Hart voor Pellenberg.
Telramen
Dossier zou deze avond op college komen.
Er is sprake van een subsidiesysteem voor particulieren. Dit betekent dat de gemeente ten gronde geen beleid inzake locatie gaat voeren. De telramen kunnen dus niet gericht ingezet worden aangezien iedereen zelf beslist om er één te kopen.
Vragen aan GB:
Fietsersbond Lubbeek
Bestaan ongeveer 1 jaar.
Hebben een FB-pagina.
Inventarisatie van alle knelpunten – voorlopig alleen Lubbeek maar willen dit uitbreiden naar alle deelgemeenten. Daarom zou het wenselijk zijn dat er wat meer mensen van Pellenberg participeren.
Kan dit via meldingsformulier website gebeuren?
Er komt ook een Fietsactie in Pellenberg op 22/4. De voorbereidende vergadering met de school is gepland op 2/3.
Vragen vanwege FB:
Intergemeentelijk overleg:
We beschikken nog steeds niet over een verslag van de bijeenkomst 2 en 3.
Via de pers werd vernomen dat het overleg opgeblazen is. Kessel-Lo blijft niet bij de pakken zitten en gaat initiatief nemen. Er zijn reeds tal van meetkabels op de wegen in Kessel-Lo aangebracht. Ook Bierbeek blijft alert en zal de eerste de beste gelegenheid te baat nemen om initiatief te nemen.
Vragen aan GB:
Meerjarenplan
Realisatie zeer moeilijk indien project niet opgenomen is in de MJP.
Fietspaden die opgenomen zijn:
Mogelijke voorstellen vanuit HvP:
Normaliter dient er eindelijk eens door een specialist mobiliteit een grondige mobiliteitsstudie te gebeuren van de verkeerssituatie in Pellenberg en het sluipverkeer tussen de Diestse-en Tiensesteenweg.
Een actiegroep zoals ‘Hart voor Pellenberg’ heeft niet als taak om de oplossingen aan te bieden. Dit moet de gemeente doen al dan niet door experten in te schakelen. Hart voor Pellenberg wil wel betrokken zijn en op de hoogte gehouden worden. Hierbij dient rekening gehouden te worden met wat haalbaar is ipv louter iets voor te stellen om discussie te beëindigen (vb.tunnel?). Elk voorstel dient in overleg met de bewoners en/of Hart voor Pellenberg geformuleerd te worden (participatieproces).
Spreiden is de boodschap want het verkeer zal niet minderen.
Kan het invoeren van een systeem met doordacht eenrichtingsverkeer in bepaalde straten een oplossing zijn (Kappelstraat, Ganzendries, Panoramalaan, Fonteinstraat,…)?
In afwachting dienen er kleinschalige zaken voorgesteld te worden om de leefbaarheid te vergroten:
Planning Overleg
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
16 september zijn we jullie petitie gaan overhandigen op het Schepencollege van de gemeente Lubbeek.
We werden ontvangen door het voltallige college en hebben bij het overhandigen de volgende boodschappen mee gegeven:
Onze burgemeester heeft nogmaals bevestigd dat hij onze visie deelt, maar dat we ook bewust moeten zijn dat er geen eenvoudige oplossingen zijn.
Voor de handhaving en controle rekent hij op een verdere invulling van het locale politie contingent, waar momenteel hard op wordt gewerkt.
Het overleg op hoger niveau wordt nu gestart (eerste inhoudelijke vergadering op 23/9), dus daar wordt veel van verwacht.
Wij danken onze burgemeester en de schepenen voor de ontvangst en voor de aandacht die zij ons hebben geschonken.
En natuurlijk volgen we dit dossier van nabij op.
Hart voor Pellenberg
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Communicatie na onze meeting van 1 augustus 2019
Afsluiten Panoramalaan
De Gouverneur heeft in overleg met de gemeenten Bierbeek, Leuven en Lubbeek de volgende
beslissingen genomen:
- Het besluit is vernietigd om ANPR camera’s te plaatsen op de Panoramalaan en de
Albertlaan te Korbeek-Lo en enkel vergunningshouders door te laten tijdens de spits.
- De betrokken partijen gaan op korte termijn evalueren welke maatregelen kunnen genomen
worden voor het kruispunt (Lostraat/Lange Lostraat/Heidebergstraat) voor de bevordering
van de verkeersveiligheid.
- De betrokken partijen gaan in samenspraak met de hogere overheid onderzoeken welke
maatregelen kunnen worden genomen om een definitieve oplossing te vinden voor de
verkeersdoorstroming tussen de Diestsesteenweg en de Tiensesteenweg.
‘Hart voor Pellenberg’ is blij met de genomen beslissing aangezien twee van de vier eisen in onze
petitie ook vervat zitten in deze beslissing, namelijk het terug draaien van de beslissing en het
escaleren van dergelijke beslissingen naar een hoger niveau.
Betekent dit dat de missie van ‘Hart voor Pellenberg’ is gerealiseerd?
Neen, zeker niet.
Werken Ganzendries
‘Hart voor Pellenberg’ is ook blij dat eindelijk de werken zullen starten op de Ganzendries en de
Pellenbergstraat om er een kwalitatief fietspad aan te leggen. 40 jaar geleden werd het beloofd door
politici van toen, nu starten de werken… Nu wordt er eindelijk gewerkt aan een veilige
fietsverbinding tussen Pellenberg en de Tiensesteenweg in Lovenjoel.
Werken zorgen voor overlast. Dat is moeilijk om te vermijden. Wij vragen om deze overlast zo veel
mogelijk te spreiden over alle bestaande assen. Daarnaast vragen wij om de tijdelijke
verkeersstromen zo goed mogelijk te verdelen en te begeleiden op alle assen die beschikbaar zijn
tijdens de werken (Gellenberg, Dorpstraat, Heide // Plein+Bollenberg, Kapelstraat, Fonteinstraat,
Lostraat, Lange Lostraat, Panoramalaan // Rozenweg, Lange Lostraat, Panoramalaan).
Onze vraag is om de controle tijdens de werken te verdelen over alle trajecten waar de belasting
extra groot zal zijn. Dit zal ook het geval zijn in Pellenberg ‘Kapelstraat, Fonteinstraat, Lostraat, …’
Verkeersveiligheid en -leefbaarheid Pellenberg
‘Hart voor Pellenberg’ heeft als doel om de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid in
Pellenberg na te streven. Een eerste cruciale vereiste daarbij is het in kaart brengen van de
verkeersstromen en de impact op deze verkeersstromen door activiteiten (bvb tijdelijke werken) of
beslissingen (bvb plaatsing ANPR camera’s).
Om de meting van de verkeersstromen te realiseren in Pellenberg is ‘Hart voor Pellenberg’ van plan
een aantal meetinstrumenten te plaatsen op cruciale plaatsen in Pellenberg. We kiezen hierbij
resoluut voor de meet oplossing ‘Telraam’ ( https://www.telraam.net/ ).
Indien mogelijk doen we dit in samenspraak met de gemeente Lubbeek. Indien dit te lang duurt, zullen we hiervoor een crowdfunding actie starten om een zestal installaties aan te kopen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Verslag startvergadering 26-06-2019
aantal aanwezigen: ca.90 personen
Vraag 1: Wat is volgens jullie de impact van de beslissing van Bierbeek op Pellenberg?
- meer verkeer door GANS Pellenberg.
- bovenop een overlast die reeds bestaat tussen Diestse- en Tiensesteenweg.
- verkeersdrukte gaat maximaal op kruispunt Korteberg - Lostraat en op de Kapelstraat en Ganzendries + toename verkeersdrukte in Kortebergstraat, de kleine herendaal en de Molenstraat en Zavelstraat.
- Administratieve last om bezoek of werkvolk steeds te registreren of regulariseren
- De reeds bestaande overlast, lawaai, trillingen gaat enkel nog maar toenemen.
- Toename fijn stof, gezondheidsproblemen.
- Meer gevaar voor de zwakke weggebruikers.
- Iedereen gaat meer kilometers moeten doen.
- Meer stilstaand verkeer.
- Meer gevaar voor schoolkinderen.
- Je kan en mag op den duur niet meer rijden waar je wil.
Vraag 2: Welke acties zou je willen nemen of ondersteunen om ons ongenoegen kenbaar te maken naar de gemeente Bierbeek en Lubbeek?
- Petitie voeren
- Plein-Kapelstraat-Ganzendries afsluiten + pers uitnodigen
- Naar infovergadering in Bierbeek gaan.
- Spreken met buurtcomité Panoramalaan.
- Overleg afdwingen op een hoger niveau.
- ANPR camera uitschakelen.
- Maand augustus zit-inn (opritten afsluiten Panoramalaan) op ludieke manier.
- Iets in de stijl van zwarte vlaggen of speelgoed.
- Fietsbetoging Ganzendries + Panoramalaan
- Stille mars
- Telraam.net
Vraag 3: Welke oplossingen stellen jullie voor?
-ANPR camera verwijderen.
- Expressweg doortrekken tot Diestsesteenweg.
- Weginfrastructuur moet in Pellenberg ingrijpend aangepakt worden: snelheidsbegrenzing, fietspaden, voetpaden en politiecontroles.
- 1 centrale website waar alle info ivm mobiliteit en mobiliteitsbeslissingen wordt bijgehouden voor onze regio + infoblad.
- werkgroepen opstarten en bekend maken tussen verschillende gemeenten.
- correcte tellingen op de juiste plaatsen. Fijnstofmetingen, geluidsmetingen en densiteit van het verkeer.
Actiepunten:
- petitie is ondertussen opgestart. Zowel online als rondgang in de straten van Pellenberg.
- mensen sensibiliseren om samen als 1 Pellenberg naar de infovergadering op 6 augustus in Bierbeek te gaan. (naartoe rijden via Panoramalaan)
- Gemeente bevragen om telraam.net te implementeren in Pellenberg VOOR 1 augustus en/of dit zelf te organiseren. (kost aan verbonden ong. 85 euro per stuk)
- Voorbereiden afsluiting van de as Plein-Kapelstraat-Ganzendries
- Online bevraging opstellen ivm wie aan welke acties wil deelnemen.
- Website + facebook up to date houden.
Heropening Ganzendries
Copyright. All Rights Reserved